Healthy by choice | Slaap je slank..
15654
post-template-default,single,single-post,postid-15654,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,overlapping_content,qode-theme-ver-13.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

Slaap je slank..

Slaap je slank..

Het is vakantie, yeah!
Ik ben lekker in vakantiemodus en krijg in één keer last van het verschijnsel FOMO, Fear Of Missing Out. Leuke onderwerpen als: voeding, sport, psychologie, mode en mijn bedrijf houden mij letterlijk wakker. ‘Slapen is voor luie mensen, ik heb het te druk om te slapen!’ hoor ik mezelf nog zeggen. Nou, ik weet nu hoe het voelt om dagen achter elkaar weinig slaapuren te maken. Dit met alle gevolgen van dien: ongezond snacken, prikkelbaar zijn, hoofdpijn, uitstel gedrag en weinig focus. Kortom, mijn productiviteit ging enorm omlaag.

Tijdens deze vakantie las ik toevallig een artikel van een wetenschapsjournaliste. De zin die mijn aandacht trok was: ‘Ik moet zoveel doen vandaag, dat krijg ik allemaal niet af als ik eerst ga sporten.’ Hier kon ik me op dat moment helemaal in vinden. Er was iedere keer iets leuks of een werk- / huishouden to-do-list die voorrang kreeg. De stress van, ik moet dit allemaal nog doen en eigenlijk gisteren al, maakte uitrusten of slapen niet makkelijker.

Goed, ik heb mezelf dus uitgedaagd een Sleep Challenge te houden van 10 dagen. Dat is niet eenvoudig als je een avondmens bent. Ik vond mezelf saai als ik vroeg in bed lag. Maar, de Challenge stond. Elke nacht heb ik 8 tot 9 uurtjes geslapen. Ik voelde me herboren! Meer energie en een goed humeur waren het resultaat. Ook had in meer positieve energie om mijn to-do-list aan te pakken.

Goed, ik heb mezelf dus uitgedaagd een Sleep Challenge te houden van 10 dagen.

Maar… hoe staat slapen in relatie tot slank worden dan?
Hoe vaak kies jij ervoor om niet te gaan sporten als je slecht hebt geslapen?
Wanneer je extreem vermoeid bent, bereid je zelf jouw diner of grijp je naar een snelle snack?
Als je moe bent, neig je meer naar ongezonde snacks en deze maken je dik, punt.

Als je moe bent, neig je meer naar ongezonde snacks en deze maken je dik, punt.

Ook ik houd nog van zoetigheid hoor, maar ik kies dan bewust voor de gezonde zoete snacks. Natuurlijk eet ik weleens snoep of koekjes, balans mag er zijn. Maar we weten allemaal dat suikers dikmakers en energievreters zijn. Wat dacht je van ‘het gevoel’ nadat je van alles naar binnen hebt gewerkt? Het begint bij een paar snoepjes, even later een chocoladereep en het eindigt met een bestelling van een shoarma schotel deluxe.  Je voelt je schuldig en uit frustratie ga je nog meer eten. Dit heeft dus ook mentaal een negatief effect. Het is jaren geleden, maar herinner het me als de dag van gisteren. Op een vermoeide dinsdag avond at ik mijn favoriete cakerol gevuld met aardbeienjam in zijn geheel op en dacht: ‘ morgen, pak ik het echt weer goed op!’ Morgen werd maandag en maandag faalde ik weer. Ik raakte in een neerwaartse spiraal en voelde mij zwak.

Om hieruit te komen, heb ik samen met mijn man ervoor gezorgd dat we altijd een voorraad van gezonde producten in huis heb. Daar begint het gewoon echt mee. Wanneer je door de supermarkt wandelt, passeer de koekjes afdeling en focus je op gezonde basis boodschappen als: groenten, fruit, noten, pure kruiden, gevogelte en vis.
Ik zeg altijd: ‘Wat je niet in huis haalt, eet je niet.’

Deze gezonde zoete snacks kun je handig meenemen in je handtas, maar ook eenvoudig kopen onderweg.

    • Gedroogd fruit: vijgen, dadels, pruimen, abrikozen, cranberry’s.
    • Vers fruit: appel, meloen, bosbessen, aardbeien, granaatappel, mango, kaki fruit.
    • Een smoothie van gemixt fruit. Een heerlijke combinatie: bosbessen, appel, banaan, kokosrasp, pompoenpitjes, walnoten en amandel- of kokosmelk.
    • Zelfgemaakte snacks: havermout koekjes, energierepen, bosbessen muffins.
    • Chocolade, dan wel de pure variant van 70% of hoger, wel even wennen om te eten.
    • Suiker in je thee? Vervang deze eenvoudig door honing of kokosbloesemsuiker.

De focus op gezonde voeding is enorm belangrijk voor een vitaal lichaam, maar als je slaapgebrek hebt, saboteer je jouw proces naar een gezonder, fitter en slanker lichaam.

Ervaar je vermoeidheid?
Doe de Sleep Challenge! Beoefen ook een leuke sport. Sport stimuleert namelijk een goede nachtrust.

Ben je onrustig?
Schrijf je gedachten van je af en doe iets wat je heerlijk ontspant.

Je gezonde snack thuis vergeten?
Loop onderweg de supermarkt in en kies bewust.

Slaap je slank,

Richelle Maaijen

2 Reactie's
  • Dirk-Jan Leys
    Geplaatst op 21:59h, 18 februari Beantwoorden

    Mooi geschreven!

    • Admin
      Geplaatst op 05:36h, 20 februari Beantwoorden

      Dankje Dirk-Jan 🙂

Geef een reactie op Admin Annuleer reactie